Past je marketing bij jou of doe je wat iedereen doet?

Een paar jaar geleden kocht ik van die zwarte veterboots. Iedereen liep ermee (ik overdrijf, maar you get the point) en ik vond het zo leuk staan.

Het juiste paar vinden was nog wel een dingetje. Heel vaak was ‘t ‘m net niet. Uiteindelijk vond ik een paar dat wel beviel. Dacht ik. En in het begin droeg ik ze ook regelmatig.

Maar in de loop van de tijd werd dat steeds minder. Omdat ze toch niet helemaal bij me pasten. Dus nu staan ze stof te verzamelen in mijn kast.

In marketing zie ik dit ook vaak gebeuren. Dat ondernemers iets gaan doen omdat het hip is en ‘iedereen’ het doet. Wat natuurlijk nooit zo is, maar dat lijkt dan zo door de bubbel waar je in zit. 🫧

Ook een TikTok kanaal starten of een podcast. Een high-end aanbod of online training ontwikkelen en lanceren. Een boek schrijven.

Een paar jaar geleden doken veel mensen vol in Clubhouse, wat vervolgens net zo snel verdween als het op kwam. Ik moest zelfs googelen hoe het ook alweer heette.

Op zich is er natuurlijk niks mis met iets nieuws proberen. Maar dat iets werkt voor een ander, wil niet zeggen dat het ook werkt voor jou. En dat het bij je past.

Marketing is er in tig verschillende vormen. En die zijn geen one size fits all.

Succesvol zijn (waarbij je zelf mag bepalen wat succesvol voor jou betekent) gaat volgens mij het makkelijkst en snelst wanneer je de marketingvormen kiest die echt bij jou passen.

Bij wie je bent, wat je wil delen en verkopen, en bij jouw meest natuurlijke manier van communiceren.

Dat betekent trouwens niet dat marketing altijd makkelijk is. Soms moet je een drempeltje over om te ontdekken wat bij je past. Of wat innerlijke demons verslaan.

Maar dan gaat het uiteindelijk wel meer vanzelf. Voelt het natuurlijk. Krijg je er energie van. En trek je makkelijker nieuwe klanten aan.

Enne, als je daar wel wat hulp bij kan gebruiken… is mijn nieuwe traject Van Meh Naar Yeah duiken we hier ook in. Klik op deze link voor meer informatie.